Most z povětrnostně odolné oceli SSAB – konstrukce pro dlouhou životnost

Cenami ověnčený most pro pěší v blízkosti finského jezera Kuusijärvi odolává korozi, vyžaduje jen minimální údržbu a vizuálně je prostě okouzlující. Povětrnostně odolná ocel SSAB také napomáhá redukovat náklady na životní cyklus a uhlíkovou stopu.

Konstrukci mostu Kuusijärvi zdobí detaily výřezů v dílech zábradlí

Design mostu s vyřezávanými detaily sovy v zábradlí akcentuje zážitek z přírody.

Udržitelný most s dlouhodobou životností ladí s přirozeným prostředím a nabízí řešení požadavků na rychlou realizaci, vysokou kvalitu a nízké náklady. Právě taková byla představa města Vantaa při navrhování mostu pro pěší v národním parku Lake Kuusijärvi na sever od Helsinek.

Výrobu a montáž ocelových struktur mostu z povětrnostně odolné oceli realizovala společnost Normek – přední dodavatel v oblasti ocelových konstrukcí a řešení fasád ve Finsku. Jako specialisté na design, konstrukci, výstavbu a instalaci mostních ocelových struktur a budov uplatnili pracovníci firmy v projektu své bohaté zkušenosti s jinými stavbami mostů z povětrnostně odolné oceli. Dodávka zahrnovala ocelové nosníky, středové sloupy a zábradlí vyrobené z povětrnostně odolné oceli.

Sami Torvi (projektový technik společnosti Normuk) skvěle vypracoval časové plány, nákupy materiálů, výrobní plány a dokumentaci kvality projektu. Sami Torvi zdůrazňuje potřebu aplikovat ve výrobě flexibilní přístup a konstatuje:

„Žádné dva mosty nejsou nikdy stejné.“ „Ve výrobních procesech musíme být velmi flexibilní, neboť je velmi nepravděpodobné, že bychom kdy stavěli dva podobné mosty. Každá realizace je jedinečná a neustále musíme pečlivě přemýšlet – od nákupu materiálu až po konečnou instalaci.“

Snadné svařování, snadné zpracování

Svařování povětrnostně odolné oceli SSAB je poměrně jednoduché a podobně jako u běžných nízkouhlíkových ocelí aplikujeme postup WPQR. Materiál výplně se však bude lišit v závislosti na různých faktorech, například: kódové značení, požadavky na kvalifikaci, umístění svaru, zda bude použit nátěr a zda bude zapotřebí barevné sladění. Pan Torvi dodává: „Před svařováním nemusíme předehřívat, což také přispělo k úsporám času při výrobě.“

Použité produkty SSAB: Povětrnostně odolná ocel SSAB 355
Tloušťka: Až 35 mm (1,38")
Hmotnost: 231 tun
Délka: 126,2 metrů

Výrobce: Normek Oulu.
Konstruktér: WSP Finland.
Dodavatel: Destia.
Klient: Město Vantaa, Finsko

Most Kuusijärvi se klene nad vršky stromů v národním parku.
Most pro pěší vyrobený z povětrnostně odolné oceli SSAB 355 se klene nad vršky stromů v národním parku do délky 126,2 metrů.

„Povětrnostně odolná ocel esteticky zapadne do přirozeného prostředí. Líbilo se nám také, že barva oceli postupem času poněkud změní odstín ze světlehnědé na tmavěhnědou.“

Sami Niemelä

Proč použít povětrnostně odolnou ocel pro mostní konstrukce?

WSP je jednou z deseti nejlepších konstrukčních a technických firem na světě. Při stavbě mostu a jeho hlavních součástí včetně nosníků a podpěrných sloupů padla volba na plech SSAB Weathering 355. Podle Sami Niemelä, ředitele obchodní oblasti společnosti WSP Finland, stálo rozhodnutí na řadě faktorů, jež splnily potřeby klienta a koncového uživatele: bezpečnost, konstrukční vlastnosti, údržba, stavební náklady, náklady na životní cyklus a estetika.

Pokud jsou mosty dobře rozpracovány, navrženy a umístěny do správného prostředí, volba povětrnostně odolné oceli se stane takřka automaticky správnou volbou. Koroze je problematická a dokonce nebezpečná i u jiných ocelových konstrukcí. Dlouhodobá koroze pak může ohrozit funkčnost a integritu ocelových mostů. „Užitečná koroze“ povětrnostně odolné oceli SSAB však poslouží jako ochrana proti dalšímu zhoršení kvality. Koroze se tvoří pouze ve vnější vrstvě oceli a přemění se v bariéru napomáhající odolávat dalšímu korodování do budoucna.

Design mostu ve Vantaa: drsný a syrový – šetrný k životnímu prostředí

Dalším klíčovým aspektem konstrukce mostu ve Vantaa byl požadavek na splynutí mostu s okolím – proslulý národní park nabízející parní sauny, zimní plavání a běžecké lyžování leží v těsné blízkosti mostu. Město Vantaa chtělo také minimalizovat dopad stavby na životní prostředí.

„Povětrnostně odolná ocel esteticky zapadne do přirozeného prostředí“, vysvětluje pan Niemelä z WSP. „Líbilo se nám také, že barva oceli postupem času poněkud změní barvu ze světlehnědé na tmavohnědou.“

Udržitelnost stavby se mezitím pomalu stává klíčovým slovem v návrzích mostů, staveb a jejich údržbě po dobu životnosti. Mosty z povětrnostně odolné oceli mají působivou dlouhověkost – potenciálně i déle než 100 let. Na konci životnosti bude most ve Vantaa 100% recyklovatelný.

Řešení upoutalo pozornost finské asociace stavebních ocelářských konstrukcí, která skupině WSP udělila čestnou cenu za ocelovou konstrukci roku 2020.

Bez barev je údržba mostů méně náročná

Když si město Vantaa a společnost WSP zvolily pro mostní konstrukci povětrnostně odolnou ocel SSAB, získaly materiál s velmi nízkými nároky na údržbu. Omezí se narušování prostředí a v dlouhodobém horizontu jsou přínosem úspory finančních prostředků. A protože jsou jakékoli opravy méně složité, náklady na provoz mostů z povětrnostně odolné oceli jsou za celou dobu životnosti nižší, než u mostů vyrobených z jiných materiálů.

Bonusem je pak skutečnost, že konstrukce nevyžaduje nátěr z důvodu ochrany ani z estetických příčin. Korozní patina oceli je atraktivní sama o sobě a eliminuje problém emisí škodlivých těkavých organických sloučenin z nátěrových hmot.

Sami Torvi ze společnosti Normek zdůrazňuje další výhody přístupu bez použití nátěru:

„Náklady na povrchovou úpravu jsou součástí celkové ceny produktu a související operace tak není třeba provádět v dílně ani na staveništi“. „Opravy poškození nátěru jsou vyloučeny, stejně jako provádění údržby. Celkově se zkrátí doba výroby, což je velká výhoda, a poklesnou výrobní náklady.“

Výhody mostů

  • Vysoká odolnost proti korozi
  • Nízké náklady na životní cyklus díky minimální údržbě a absenci nátěru
  • Nedochází k uvolňování škodlivých chemikálií v souvislosti s nátěry a likvidací barev.
  • Rychlá konstrukce a minimální narušení provozu díky prefabrikovaným ocelovým součástem
  • Dlouhodobá životnost
  • Jedinečné atraktivní konstrukce
Sami Niemelä, ředitel obchodní oblasti finské společnosti WSP a Sami Torvi, projektový inženýr firmy Normek.

Sami Niemelä, ředitel obchodní oblasti finské společnosti WSP a Sami Torvi, projektový inženýr firmy Normek.

Získejte více informací o povětrnostně odolné oceli SSAB pro mosty

180